الکتروتکنیک (برق)
الکتروتکنیک (برق)

الکتروتکنیک (برق)

Welcome

روش نصب مهتابی ها


مهتابی ها را می توان به دو دسته تقسیم کرد. مهتابی هایی که با بالاست مغناطیسی و مهتابی هایی که با بالاست الکترونیکی کار می کنند. نقشه اتصال تعدادی مهتابی با بالاست مغناطیسی و الکترونیکی در پایین آمده است.در برق ساختمان شما زیاد با نصب مهتابی ها برخورد خواهید کرد. 


 

همان طور که در نقشه بالا مشاهده می کنید. سیم فاز ابتدا وارد یکی از ترمینال های بالاست مغناطیسی شده و بعد از ترمینال دیگری خارج می شود. بالاست های مغناطیسی دو ترمینال دارند که ترمینال اول ورودی و ترمینال دوم خروجی ست. آنگاه به یکی از چهار پایه سوزنی مهتابی متصل می شود. (اینکه کدام پایه باشد مهم نیست) . اتصال به پایه های سوزنی مهتابی از طریق پایه های مهتابی صورت می گیرد. یک نمونه از این پایه ها را در پایین مشاهده می کنید.

این پایه ها دو ترمینال برای ورود سیم دارند. پس سیمی که از بالاست مغناطیسی آمده، باید به یکی از این ترمینال ها وصل شود.

آنگاه سیم نول را به یکی از پایه های مقابل وصل کنید و از دو پایه استارت به دو پایه باقی مانده وصل کنید.



مدار مهتابی تک لامپ با استفاده از بالاست الکترونیکی :

در این بالاست ها، برعکس بالاست های قبلی، شش ترمینال وجود دارد. که سیم فاز و نول وارد دو تا از ترمینال های آن شده و از چهار ترمینال بعدی، مطابق شکل بالا به مهتابی وصل می شود.

 

 مدار مهتابی دو لامپ با استفاده از بالاست الکترونیکی :

 

و در نقشه بالا یک بالاست الکترونیکی را مشاهده می کنید که برای دو لامپ مهتابی طراحی شده.

در مهتابی های فلورسنت (کم مصرف) هم از بالاست الکترونیکی استفاده می شود. ولی همیشه در زمان خرید، این مهتابی ها به صورت مونتاژ شده تحویل مشتری می گردد و شما فقط باید به دو سیم خارج شده از آن، فاز و نول وصل کنید ( البته نول را مستقیم و فاز را از طریق کلید برق )

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد